Během posledních 50 let zůstaly hip-hopová hudba a vývoj módy neodmyslitelně propojeny. S uznáním vzniku tohoto hudebního žánru v roce 1973 se objevil nový estetický směr, zakořeněný v street wear, což je pohodlné pouliční oblečení. Tuto proměnu lze vidět skrze texty hvězd, jako jsou Run-D.M.C. a Grand Puba, kteří rappovali o oblečení, například o teniskách Adidas nebo teplácích Tommy Hilfiger. Tito rappeři, stejně jako mnozí další, nevědomky iniciovali módní trendy, které brzy zaplavily ulice. Od zlatých řetězů a kožených bund až po ikonické tenisky Jordans od Nike, mají kultura tenisek a hip-hop dlouhou, provázanou historii. Vztah mezi tím, co umělci nosí a hudbou, kterou vytvářejí, zůstává dnes stejně silný.
Co říká módní návrhářka June Ambrose?
June Ambrose, proslulá kostýmní návrhářka a současná kreativní ředitelka ženské basketbalové divize Puma, tvrdí, že hip-hopová móda je vše o „propojení vzhledu s texty“. To znamená, že móda by měla vyprávět příběh umělce. A jako někdo, kdo vytvořil ikonické outfity pro legendy průmyslu, jako jsou Jay-Z, Diddy a Busta Rhymes, by to měla vědět. Kdo by mohl zapomenout, když spolupracovala s Missy Elliott a oblékla ji do nafukovacího obleku inspirovaného postavou Michelin v jejím videoklipu z roku 1997 “The Rain (Supa Dupa Fly)“? Byla to nadsazená verze toho, jak by mohla vypadat krásná, plnoštíhlá žena. Pozitivní vztah k tělu bylo něco, čím se v klipu zabývali. To byl jen jeden způsob, jak pomohla hip-hopovým umělcům vyprávět jejich příběhy.
Nelze popsat hip-hopovou módu jedním konkrétním způsobem, protože umělci, stejně jako jejich šatník, se velmi liší. Pokud se ale ohlédneme zpět na začátky, všimneme si určitých vzorců v evoluci této kategorie.
V následujícím textu rozebírám vliv žánru na módní průmysl během desetiletí a představuji některé z nejslavnějších stylových okamžiků.
1970- 1980
Hip-hop přinesl hudbě neotřelý a jedinečný zvuk a s ním i originální módní styl. Obrovské proporce a zářivé barvy v módě postupně nahradil elegantní a upravený vzhled. Umělci, jako byli Commodores, nosili v pozdních 60. a 70. letech pastelové barvy, košile s límečkem a kalhoty na míru.
Několik klíčových kousků, které se objevily v Newyorské komunitě “B-Boying”, tedy breakdance, zahrnovalo huňaté klobouky Kangol. Ty popularizoval LL Cool J v roce 1987, když je nosil v mnoha variantách ve videoklipu “I’m Bad”. V roce 1986 vydali Run-DMC hitovou skladbu “My Adidas”, která jim vysloužila první takové partnerství se značkou. Tím byla vydlážděna cesta pro budoucí spolupráci hip-hopových umělců s velkými módními značkami.
Pozdní 80. léta
V pozdních 80. letech měl b-boy, který se později stal rapperem, Thirstin Howl III, slabost pro kolekce Ralph Lauren’s Polo. Tato značka se pro něj stala náboženstvím, a nakonec i pro mnoho dalších. Stal se jedním ze zakládajících členů brooklynské posádky “Lo-Life”, skupiny lidí, kteří brali zboží ze skladů, aby je prodávali nebo nosili. “Mnoho z nás pocházelo z rozvrácených rodin a měli jsme spoustu problémů, takže oblečení nám pomáhalo přečkat těžké časy,” řekl GQ. “Lidi by nikdy nepoznali, čím si procházíte, když vás vidí v Lo. Oblečení nám dalo novou identitu.”
S tímto stylem skupina ovlivnila hlavní proudu hip-hopových umělců, jako byl Raekwon, na začátku 90. let. Dopad této módy lze vidět i desetiletí poté na jménech jako Ye (Kanye West), který proslul svým nošením Polo svetr s medvědem. Tento design byl inspirován logem “Dropout Bear”, které se objevilo na obalu jeho prvních tří alb.
90. léta
Dekáda v hip-hopové módě byla poznamenána silným smyslem pro sebevyjádření, rebellii a individualitu. Dle Ambrose byly v té době charakteristické barevné potisky, zvětšené siluety a nadsazené proporce, avšak provedené s vyšším stupněm elegance. Jako katalyzátor tohoto vývoje ve směřování hip-hopové módy k dospělosti uvádí umělce Jay-Z. “Vzali jsme košili na knoflíky a kombinovali ji s volnými džíny,“ popisuje svou práci pro TZR, ukazuje, jak stylizovala tohoto umělce v počátcích jeho kariéry. “Byl to skutečně významný okamžik plný příběhů.”
Sportovní značky
Vedle Polo Ralph Lauren získaly popularitu v hip-hopové komunitě i další preppy sportovní značky, jako Tommy Hilfiger, díky jejich nápaditým a odvážným logům. Americký rapper Grand Puba zmiňoval tuto značku ve svých textech, například v písni Mary J. Blige “What’s the 411?” z roku 1992, zatímco její oblečení nosil i na obalech svých alb. Přidání oleje do ohně se stalo v roce 1994, kdy Snoop Dogg měl na sobě tričko Tommy Hilfiger během svého vystoupení v Saturday Night Live. Zpěvačka a módní ikona Aaliyah se objevila v kampani pro džíny Tommy Hilfiger v roce 1996 a stala se proslulou díky nošení těchto oděvů, jako je top s logem nebo volné kalhoty s viditelným lemem trenýrek.
Navíc, jak Aaliyah, tak i Notorious B.I.G. a mnozí další, udělali z bot Timberland nezbytný módní doplněk pro fanoušky hip-hopu. Podle článku na CNBC byli “černošští umělci stále vlivnějšími v oblasti módních trendů”, což vysvětluje rostoucí popularitu této pracovní obuvi. Mezi významné okamžiky, kdy se objevily Timberlands v této dekádě, patří například moment, kdy Biggie Smalls rapoval o těchto botách ve své písni “Hypnotize” z roku 1997. Nas je nosil během své třicetileté kariéry a v písni “The World is Yours” z roku 1994 rapoval: “Suede Timbs on my feets makes my cipher complete”.
Tato obuv měla tak velký dosah, že si Ambrose dokonce vzpomíná, jak oblékala ženy v hudebním videu Missy Elliott “The Rain (Supa Dupa Fly)” právě do těchto bot jako součást svého provokativního vyprávění. Tanečnice ve videu měly na sobě boty Timberland spolu s pánskými trenýrkami, tílky a trenčkoty. To byl symbol žen říkajících, že také nosí kalhoty, nebo jsou stejně odvážné a mají své místo v tomto mužsky dominovaném průmyslu hip-hopové hudby.
Hip-hopová móda na počátku nového tisíciletí
V prvním desetiletí 21. století prošla hip-hopová móda fascinujícím vývojem, přičemž se inspirovala trendy předešlého desetiletí. Tato éra nabídla kombinaci jak volnočasových, tak i výrazně excentrických stylů, ovlivněných slavnými osobnostmi a populární kulturou.
V roce 2002 rapper Cam’ron ukázal, jak zvolit neotřelý a odvážný styl. Zvolil pro sebe růžovou jako svou charakteristickou barvu. Představil se v kabátu z růžové norkové kožešiny po přehlídce Baby Phat během New York Fashion Week. V rozhovoru pro GQ v roce 2017 řekl: „Neplánoval jsem to, nešlo o nějakou strategii. Ale lidé mi ukázali tolik lásky k tomu růžovému norku, že jsem musel vytvořit svou vlastní barvu Killa Pink.“
Tento odvážný krok dával zejména mužům symbolické svolení nosit růžovou bez pocitu, že by mohli působit příliš žensky. Jeho stylistka v té době, Monica Morrow, prohlásila v roce 2003 v rozhovoru pro MTV: „Růžová byla vždy považována za barvu, která není maskulinní. Ale kdo zná Cama, ví, že je to pravý chlap. A je to věc Harlemu. Nemají žádné zábrany.”
Zájem o loga
V prvním desetiletí 21. století se zájem o loga neomezil pouze na Tommy Hilfiger. Evropské luxusní značky, jako jsou Gucci, Louis Vuitton a Chanel, se staly vyhledávanými statusovými symboly v hip-hopové komunitě. „Ty luxusní značky nás nevždy přijaly s otevřenou náručí, což je v pořádku,“ komentoval rapper a hudební manažer Rick Ross v roce 2022. „Pocházíme z ulice, takže luxus byl vždy jedním z našich cílů.“ V hudebním videu „In Da Club“ z roku 2003 od 50 Centa tančili tanečnice v oblečení od Gucci a Versace, zpěvačka Cassie zase nesla pestrou kabelku Louis Vuitton ve videoklipu k písni „Official Girl“ z roku 2012. Ještě před svou smrtí v roce 2001 navázala Aaliyah vztah s italskou značkou Roberto Cavalli, který ji oblékl do ikonických šatů s tygřím vzorem na MTV Video Music Awards v roce 2000.
Zúžené siluety
Začal být patrný posun k štíhlejším siluetám v oblékání. Rappeři jako Drake a Tyga nosili zúžené tepláky a skinny džíny kombinované s velkými tričky a teniskami Converse – což můžeme vnímat jako poctu rockové estetice Lil Waynea. V roce 2013 začal Kanye West kombinovat skinny džíny s tričky s potisky skupin jako „Thrasher“ a s botami Chelsea. Ke konci desetiletí představil veřejnosti, ať už byli jeho fanoušky nebo ne, nový styl sportovní módy s kolekcemi YEEZY Supply. Kolekce byly plné tónů nude a neutrálních barev.
Současné trendy hip-hopové módy: Od individuality k technologické revoluci
Když se dnes podíváme na módu v hip-hopu, je zřejmé, že dominuje především originální krejčovství a designérský přístup pro muže i ženy. Hvězda soutěžní show HBO Max s názvem “The Hype”, Domo Wilkins, je jedním z designérů, kteří tento trend naplno přijali. Vytvořil unikátní oděvy pro umělce jako jsou Go Rilla a Lola Brooke. Wilkins sděluje, že mnoho jeho inspirace pramení z raných vzpomínek na hip-hop 90. let. Jako svou hlavní múzu jmenuje Aaliyah pro její bezproblémový a zároveň nadčasový styl, který je nyní spojen s trendy Y2K. „Moje rodina mě už v mládí seznámila s těmito trendy, hlavně díky nápaditému oblečení a šperkům,“ vypráví TZR o tom, co v něm probudilo zájem o design.
V současné době se vztah mezi designéry, značkami a umělci proměnil v symbiotické prostředí pro obchod a kreativitu. Ne vždy tomu tak bylo. V začátcích luxusní móda neviděla obchodní příležitost v hip-hopové kultuře. V důsledku toho si hip-hopová komunita vytvořila svůj vlastní styl oblékání s věcmi, které už měli, jako jsou například boty Timberland nebo dlouhá trička. Dnes můžete vidět Cardi B v kreacích od Schiaparelli, Chanelu nebo Balmainu.
Budoucnost v oblasti hip-hopu a módy
A co nás čeká v budoucnosti v oblasti hip-hopu a módy? Podle odborníků se můžeme dočkat návratu trendů, které byly populární v minulých desetiletích, například celobílé tenisky Nike Air Force 1s. Procházením TikToku už nyní můžete spatřit mnoho lidí v nějaké verzi krátkých topů a širokých kalhot, podobně jako to nosila Aaliyah.
Odborníci také předpokládají, že technologie, zejména umělá inteligence, bude hrát velkou roli v tom, jak lidé – včetně hip-hopových umělců – budou nakupovat a oblékat se. Již nyní můžeme vidět průnik těchto technologických inovací do módního průmyslu, například s příchodem A.I. Fashion Week v dubnu. Tento týden plný událostí v New Yorku představoval skupinu módních celebrit, které soutěžily o to, aby jejich počítačem generované návrhy byly výhradně vyráběny a prodávány firmou Revolve. Mezitím Nike používá A.I. a 3D V.R. k vytváření jedinečných návrhů obuvi a experimentování s různými materiály pro své tenisky, například model Air Max Scorpion.