Ponořte se do historie mezi hip-hopovou kulturou a teniskami

Když si představíte hip-hopovou módu, pravděpodobně si vybavíte oversized teplákové soupravy, boty Timberland a výrazné šperky. Avšak lze argumentovat, že právě tenisky měly na módní historii žánru největší dopad. Hip-hop a tenisky, toto propojení sahá až do raných 70. let. První příznivci tohoto hudebního stylu, jako B-Boys v newyorské čtvrti Bronx, začali nosit modely, které viděli na svých oblíbených basketbalistech. Vezměme si například Adidas “Superstar”: původně se jednalo o sportovní obuv, kterou v 70. letech významně nosil Kareem Abdul-Jabbar.

Adidas

Co říkají odborníci?

Podle Chrise Gibbonse, generálního ředitele a zakladatele tržiště s teniskami Laced, se klíčové spojení mezi hip-hopovou hudbou a obuvním průmyslem začalo s basketbalovou kulturou. “Nejoblíbenější tenisky, které dnes známe a milujeme a které jsou v roce 2023 nejprodávanějšími, jsou primárně basketbalové boty, které hip-hopová kultura přijala za své,” říká TZR. Mnoho z toho lze přičíst k síle celebrit, jak v oblasti sportu, tak umění. Fanoušci si kupovali tenisky, které nosily jejich oblíbené hvězdy, aby se cítili blíže jejich světu. Mnoho hudebníků navázalo lukrativní dohody s ikonickými značkami obuvi. Příkladem je spolupráce Jay-Z s Reebokem v roce 2003 nebo partnerství Kendricka Lamara s Nike v roce 2018.

Jay - Z reebok hip hop a tenisky
Jay-Z, Reebok, 2003

Pokud se však podíváme ještě hlouběji do historie, spojení mezi hip-hopem a teniskami je zakořeněno v myšlenkách úspěchu, moci a bohatství.

Stigma kolem tenisek

Možnost koupit, vlastnit a nosit stejné boty, jako váš oblíbený rapper, poskytla fanouškům náhled do luxusního životního stylu, o kterém slyšeli pouze v rádiu. Nicméně v 80. letech byly značky jako Adidas a Nike pro mnoho lidí nedostupné. V rozhovoru pro AXS TV v roce 2021 Darryl “D.M.C.” McDaniels z hip-hopové skupiny Run D.M.C. poznamenal: “Když by někdo měl trochu peněz, první věc, kterou by udělal, by byla nákup bot.”

Sám hudebník byl známý tím, že nosil své Superstars bez tkaniček, což někteří považovali za odkaz na vězeňskou kulturu. (Podle Smithsonian Magazine vězňům nebylo dovoleno vlastnit tkaničky, aby je nepoužili jako zbraně.) McDaniels v tomto rozhovoru pro AXS TV objasnil, že jeho vzhled bez tkaniček byl inspirován skutečností, že v té době lidé – zejména děti – byli prostě tak nadšeni, že si mohli koupit nové boty, že nemohli čekat, až je šněrují.

Negativní obraz tenisek zde ale nekončil. Média v té době označovala boty jako jednu z příčin násilných zločinů v USA. Například obálka Sports Illustrated z roku 1990 měla nápis “Vaše tenisky nebo váš život”, a podle spisovatelky Kate Keller pro Smithsonian Magazine “článek popisoval řadu údajně s teniskami spojených zločinů”. Avšak ve stejném článku Nicholas Smith, autor knihy Kicks: The Great American Story of Sneakers, tento vztah zpochybňuje a říká: “způsobily tenisky toto násilí? Samozřejmě, že ne … Bylo to něco nového, na co lidé narazili, a chtěli přiřadit trochu více důvodů, proč se tyto věci dějí.”

Run DMC hip hop a tenisky

Přehodnocení vzhledu

Pro mnoho marginalizovaných jednotlivců byly, a stále jsou, nové tenisky považovány za znamení toho, že “to dokázali”. Hitová píseň Run D.M.C. “My Adidas” byla napsána jako oslava jejich tenisek jako symbolu empowermentu a hrdosti na sebe sama. Navíc sloužila jako přímá reakce na báseň z roku 1985, “Felon Sneakers”, od básníka, dramatika a lékaře Dr. Geralda Dease. Ta varovala před nebezpečím fascinace kulturou tenisek.

“Vzpomínám si, jak jsem to bral osobně,” řekl McDaniels o Deasově poselství v rozhovoru pro AXS TV. Nesouhlasil s názorem, že značkové tenisky jako Adidas byly nebezpečím pro černošskou komunitu. “Jo, nosím Adidas, ale jsem také studentem na univerzitě St. John’s. Můj kamarád nosí Adidas, ale musel pracovat na třech pracovních místech, jen aby si mohl naspořit a koupit si je,” vysvětlil, že jejich životní styl v žádném případě neodpovídal tomu, co bylo popsáno v básni. Významné verše z této skladby zahrnují: “My Adidas, only bring good news. And they are not used as felon shoes.” Tato píseň jim vynesla partnerství v hodnotě 1 milionu dolarů se sportovní značkou a otevřela cestu dalším umělcům k spolupráci s hlavními značkami tenisek.

McDaniels nebyl jediný v populární kultuře, kdo rapoval o teniskách. V roce 2002 vydal R&B umělec a rapper Nelly svou píseň Air Force Ones, pojmenovanou po teniskách Nike, což způsobilo, že tento styl vzrostl na popularitě. Ve skladbě mluví o charakteristických rysech tenisek. Každý potřeboval alespoň “dva páry” Air Force 1 – jedny na chození venku a druhé, které by měly zůstat čisté a měly by se nosit jen při zvláštních příležitostech.

Tenisky: Od módního symbolu k luxusu

Pro návrhářku Adidas, Deannelys Corcino, byly vždy tenisky považovány za způsob, jak vyslat signál módní a popkulturní prestiže. Vyrůstala v chudé čtvrti v Dominikánské republice a vzpomíná, jak vnímala boty jako toužebný nákup, ke kterému její rodina neměla přístup. “Moje první vzpomínka je na to, když mě moje maminka navštívila a přinesla mi páry Air Jordan 4. Vlastně jsem nevěděla, co znamenají, ale byla to první chvíle, kdy jsem si řekla: ‘OK, něco znamená nosit takové tenisky.'”

Luxusní značky

Dnes Corcino pozoruje, že slova “teniska” a “luxus” jsou stále jaksi synonymy, ale dosah odvětví se rozhodně rozšířil. Domnívá se, že tento růst, byť postupný, nastal, když ikonické značky jako Gucci a Balenciaga si uvědomily prodejní potenciál streetwearových kousků. “Luxusní značky jsou ty, které určují, co je považováno za elegantní, vhodné, ležérní nebo hodné být v prostoru, který není pro každého,” vysvětluje. “Jakmile viděly, že hip-hopová kultura má obrovský marketingový potenciál, rozhodly se do toho zapojit, a tak některým těmto ikonickým siluetám daly své razítko schválení.”

Kolaborace

Návrhářské značky začaly vyrábět vlastní verze “hype” tenisek. Zatímco renomované značky jako Nike začaly spolupracovat s luxusními značkami jako Louis Vuitton a Tiffany & Co. Mnoho hip-hopových umělců vidělo v tomto příležitost získat vlastní sponzorství, což byl další způsob, jak propagovat svou hudbu širšímu publiku. Tyler the Creator a jeho verze Converse z roku 2017 se stala virální. Ye (dříve známý jako Kanye West)měl proslulou spoluprací s Adidas v roce 2013. Travis Scott se spojil s Nike v roce 2017 na upraveném modelu “Air Force 1,”. Vztah Drakea se sportovní značkou sahá až k jeho první kolekci OVO a Air Jordan z roku 2013.

Jak to bude s teniskami v budoucnu?

Dnes je kultura tenisek exkluzivnější než kdy dříve. Spotřebitelé musí skákat přes obruče, aby se jim podařilo získat nejnovější styly. A vzhledem k tomu, že skromná teniska se vyvinula v celosvětový průmysl v hodnotě 79 miliard dolarů, můžete vsadit na další budoucí spolupráce mezi vašimi oblíbenými značkami a umělci.

Napište komentář k tomuto článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *