Slow fashion aneb kvalitní pomalá móda

Udržitelnost coby cesta k ekologicky šetrné a kvalitní módě je v módním průmyslu často diskutovaným tématem. Je slow fashion pouze trend, nebo koncept, který by nám měl být příkladem? To se dozvíte v dnešním článku.

Od slow food ke slow fashion

Konceptem “slow fashion” se v módním průmyslu označuje taková móda, která preferuje udržitelnost a kvalitu vyráběných produktů (oblečení) před rychlostí výroby a spotřeby.

Pomalá móda původně vychází z konceptu “slow food“, jenž nahlíží na potraviny jako na něco, co by mělo být produkované a konzumované s respektem k životnímu prostředí, zvířatům a dalším zdrojům. V případě módy se jedná o přístup, jehož cílem je snížení negativního dopadu průmyslové výroby na životní prostředí a naši společnost.

Rychle a levně

Rychlá výroba a následná spotřeba produktu mají v módě často velmi významnou roli. To však s sebou přináší celou řadu negativních dopadů. Fast fashion (neboli rychlá móda) je přesným opakem slow fashion. Vytváří obrovské množství odpadu a emisí, spotřebovává nespočet zdrojů a vytváří nedostatečné pracovní podmínky a nízké platy pro lidi podílející se na výrobě oblečení. Zpravidla se jedná o lidi žijící v rozvojových zemích.

Slow fashion je alternativou tohoto modelu. Na rozdíl od fast fashion si pomalá móda klade za cíl snížit negativní dopad módního průmyslu na životní prostředí a společnost jako celek.

Pomalu a kvalitně aneb o čem je slow fashion?

Jedním z klíčových prvků pomalé módy je kvalita vyrobeného produktu. Oblečení vyrobené s ohledem na trvanlivost a dlouhodobé využití je přesně tím, co filozofie slow fashion podporuje.

Namísto výroby levného a rychle se opotřebujícího oblečení, které nutí spotřebitele neustále nakupovat nové a nové kousky, zdůrazňuje slow fashion kvalitní materiály a řemeslné zpracovaní zaručující dlouhodobou výdrž prodávaných kusů oblečení.

Dalším klíčovým prvkem slow fashion je udržitelnost. Módní průmysl patří k největším znečišťovatelům životního prostředí na světě. Pomalá móda se tento dopad snaží snížit tím, že podporuje ekologicky šetrnou výrobu, používání kvalitních materiálů, minimalizaci využívaných zdrojů a v neposlední řadě také recyklaci a upcycling.

Posledním důležitým prvkem slow fashion je etická výroba. Módní průmysl je často spojován s neetickými (mnohdy až otřesnými) pracovními podmínkami a nedostatečnými mzdami. Pomalá móda proto usiluje o vytváření spravedlivých a příznivých pracovních podmínek zohledňujících lidská práva.

Výrobci zastávající koncept pomalé módy rovněž kladou důraz na transparentnost výrobního procesu, aby zákazníci mohli vidět kde, jak a kým bylo zakoupené oblečení vyrobeno.

Spotřebitelé mohou výrobce zastávající udržitelný a férový přístup k módě podpořit tím, že kupují pouze to, co skutečně potřebují, či nakupováním oblečení z druhé ruky.

Etické a eco-friendly materiály

Významnou součástí konceptu slow fashion je práce s materiály vyrobenými s ohledem na ekologii a lidská práva. Tyto materiály jsou často biologicky rozložitelné, recyklovatelné a neobsahují škodlivé chemikálie jako jsou pesticidy, herbicidy či syntetická barviva.

Udržitelné a eticky vyrobené materiály jsou například:

  1. Organická bavlna –⁠ Tato bavlna se pěstuje bez použití pesticidů a herbicidů, což významnou měrou snižuje negativní dopad na životní prostředí a zdraví pracovníků. Pěstování organické bavlny navíc často vyžaduje méně vody než pěstování konvenční bavlny. Jelikož není půdní ekosystém narušován pesticidy a jinými chemikáliemi, má větší schopnost zadržovat vodu.
  2. Konopí –⁠ Za předpokladu, že je konopí pěstováno bez použití chemických hnojiv, má jeho kultivace minimální dopad na životní prostředí. Jedná se totiž o odolnou rostlinu, která nevyžaduje časté zalévání.
  3. Len –⁠ Len je další rostlina, jejíž pěstování je šetrné k životnímu prostředí. Podobně jako organická bavlna, len spotřebuje v porovnání s konvenční bavlnou méně vody a hnojiv. Lněné tkaniny dlouho vydrží a rovněž jsou příjemné na dotek.
  4. Recyklované látky –⁠ Recyklované látky jsou zpravidla vyráběny z odpadního textilu nebo plastových lahví, což snižuje množství produkovaného odpadu a míru znečištění životního prostředí. Tyto látky mohou být použity na výrobu nového oblečení či módních doplňků.
Muž sklízející bavlnu.
Sklízení bavlny. Zdroj: Pinterest.

Práva pracovníků

Výrobci razící filozofii slow fashion se v souladu s etickými zásadami snaží zajistit, aby byla práva pracovníků dodržována během celého procesu výroby oblečení. To znamená, že usilují o to, aby pracovníci byli spravedlivě placeni, měli zajištěné bezpečné pracovní podmínky a aby byli respektováni jako plnohodnotní aktéři módního průmyslu.

Mimo to se samotní výrobci často angažují v procesu výroby svých produktů od začátku do konce, což jim umožňuje navazovat přímé vztahy s pracovníky vyrábějícími jejich oblečení a zajistit, že jsou respektována jejich práva a potřeby. Zároveň se snaží spolupracovat s místními komunitami a podporovat jejich ekonomický rozvoj.

Existují různé iniciativy a organizace, které se snaží zajistit dodržování práv pracovníků módního průmyslu. Jednou z takových organizací je například organizace Fair Wear Foundation. Tato organizace sleduje výrobní procesy a pracovní podmínky v textilních továrnách a výrobkům splňujícím její standardy uděluje certifikáty, které potvrzují jejich původ a kvalitu.

Logo Fair Wear Foundation.
Logo Fair Wear Foundation. Zdroj: Fair Wear Foundation.

Nošené neznamená špatné

Další důležitou součástí udržitelné pomalé módy jsou secondhandy neboli sekáče. V posledních letech začíná ze společnosti postupně mizet přesvědčení, že sekáčová móda je špatná, nekvalitní, nehygienická apod. Opak je pravdou, tzv. thrift shopping (nakupování sekáčové módy) má celou řadu benefitů.

Výhody thrift shoppingu jsou:

  1. Podporování slow fashion. Pořízením věci ze secondhandu pomáháme snižovat množství odpadů a emisí spojených s výrobou nových oděvů. Rovněž přispíváme i k životnosti oblečení a snižování tlaku na přírodní zdroje.
  2. Originální a unikátní móda. V sekáčích se čas od času dají pořídit opravdové poklady, například kvalitní kabelka či džíny, jejichž původní cena zpravidla mnohonásobně převyšuje cenu, za kterou se prodávají v secondhandech.
  3. Kvalita. Řada secondhandového zboží je v porovnání s levnou rychlou méně náchylná k poškození. Jelikož bylo zboží před vámi už někým nošeno a nyní je znovu prodáváno, znamená to, že bylo pravděpodobně vyrobeno s vyšším důrazem na kvalitu.
  4. Cena. Zboží nabízené v sekáčích se pravidelně prodává za zlomek ceny nového zboží. Tím se zvyšuje pravděpodobnost, že si budete moci pořídit kousky, které by jinak byly mimo vaši cenovou kategorii.
  5. Podpora charitativních organizací. Některé secondhandy jsou provozovány charitativními organizacemi. Část výdělku pak putuje na podporu různých charitativních aktivit a projektů
  6. Dostupnost. Řada soudobých secondhandových řetězců provozuje kromě kamenných prodejen i vlastní webové stránky a e-shop. Snadno tak můžete nakoupit oblečení za příznivou cenu, aniž byste museli opouštět pohodlí vlastního domova. Příkladem takového sekáče může být pražský 1981.
  7. Dobrý pocit. Nakupování v sekáčích vám mimo jiné může přinést dobrý pocit z toho, že podporujete udržitelnost a pomáháte snižovat dopad módního průmyslu na životní prostředí.
Interiér secondhandu. Zákaznice v popředí si prohlíží vystavené předměty.
I takto může vypadat secondhand. Zdroj: Pinterest.

Jak podporovat slow fashion?

Kromě nakupování v secondhandech můžete podpořit pomalou módu a udržitelný přístup k módě podporovat následovně:

  1. Nakupujte kvalitní oblečení, které vydrží. Při nákupu nových kousků do vašeho šatníku se snažte vybírat takové věci, které dlouho vydrží. Pozornost věnujte především materiálům, zpracování a konstrukci, nikoliv značce.
  2. Opravujte vady na vašem oblečení. Pokud se vám nějaký kousek rozbije nebo zničí, zkuste ho nejdříve nechat opravit či jinak obnovit jeho funkčnost. Někdy stačí jen drobná oprava, abyste mohli daný kousek opět nosit.
  3. Chovejte se udržitelně a ekologicky. Snažte se oblečení nosit co nejdéle a nevyhazovat ho příliš brzy. Pokud se vám nějaký kousek omrzí, zkuste ho prodat. Určitě najdete někoho, kdo vašemu oblečení dá druhou šanci. Případně můžete oblečení darovat na charitu.
  4. Zvažte půjčování nebo sdílení oblečení. Půjčování či sdílení oblečení s vašimi rodinnými příslušníky či přáteli je dobrý způsob, jak ušetřit peníze a snížit množství oblečení, které potřebujete koupit.

Nejznámější slow fashion brands

Existuje celá řada slow fashion značek, jež se snaží vyrábět své produkty udržitelně a eticky. Zde uvádíme přehled několika z nich:

Patagonia – Americká outdoorová značka, která se výrazně angažuje v oblastech ochrany přírody a udržitelnosti. Značka byla založena v roce 1973, od té doby se snaží minimalizovat svůj dopad na životní prostředí a podporovat udržitelnost módního průmyslu.

Modelka v béžové fleecové bundě značky Patagonia.
Model v béžovo-oranžové fleecové bundě značky Patagonia.

Eileen Fisher –⁠ Americká značka zaměřující se na minimalistický styl a používání ekologických udržitelných materiálů, jako jsou bio bavlna a bambusová vlákna. Většina kolekcí je určená především ženám.

Modelka v mintovém tílku s raglánovými rukávy z organické lněné bavlny. Značka Eileen Fisher.
Modelka v síťovaném béžovém organickém lněném topu. Značka Eileen Fisher.

Stella McCartney –⁠ Britská módní návrhářka, která vyrábí šaty, kabelky a obuv z veganských a jiných materiálů pocházejících z udržitelných zdrojů. Stejně jako její rodiče je Stella McCartney přesvědčenou zastánkyní práv zvířat a ekologie. Známá je zejména tím, že ve své tvorbě používá vegetariánské a alternativní materiály, které nemají zvířecí původ. Od roku 2005 navrhuje kolekce sportovního oblečení pro značku Adidas.

Modelka v růžovém sportovním tílku Stella McCartney.
Modelka v béžovo-zelené sportovní bundě Stella McCartney.

Reformation –⁠ Americká značka zaměřující na vintage-inspirované kousky a využívající udržitelné materiály a techniky výroby. Jejich oblečení je vyráběno s minimálním dopadem na životní prostředí. Reformation se také snaží minimalizovat svoji produkci odpadu v rámci výroby svých produktů. Většina produktů této značky je určena pro ženy.

Modelka v černém úpletovém topu značky Reformation.
Modelka v bílem tílku značky Reformation.

People Tree –⁠ Britská značka, která se zaměřuje na udržitelnou módou a fair trade; rovněž spolupracuje s lokálními umělci a řemeslníky. Dává přednost tradičním technikám výroby, aby se zajistila spravedlivá odměna a pracovní podmínky pro všechny, kteří se na výrobě podílejí.

Modelka v tmavě modré vzorované košili značky People Tree.
Modelka v černých midi šatech s bílým vzorem značky People Tree.

Kowtow –⁠ Novozélandská značka oblečení zaměřující se na využívání organické bavlny a recyklovaných materiálů k výrobě udržitelného a ekologického oblečení. Jejich produkty jsou minimalistické a moderní, s jednoduchými liniemi a sofistikovanými detaily.

Modelka v barevných šatech s kostkovaným vzorem. Značka Kowtow.
Modelka v olivově zeleném roláku. Značka Kowtow.

A co vy? Patříte mezi příznivce slow fashion? Dejte nám vědět do komentářů.

Jeden komentář k “Slow fashion aneb kvalitní pomalá móda

Napište komentář k tomuto článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *